fbpx
27 december 2016

Uitleg Lessen

Alle yogastijlen waarbij we houdingen oefenen, oftewel asanas, zijn Hatha yoga. Traditioneel is dit de fysieke beoefening van yoga.

We oefenen houdingen en reeksen met aandacht voor de ademhaling en beweging. Door Hatha yoga te beoefenen, werken we o.a. aan onze flexibiliteit, kracht en balans. Asana betekent fundamenteel zetel. Uiteindelijk streven we er dan ook naar om middels yogabeoefening de geest te kalmeren en het lichaam te ontspannen zodat we simpelweg kunnen zitten.

Bij +Yoga zijn de lessen gebaseerd op Hatha yoga – de houdingen zijn dezelfde terwijl de stijl of de manier waarop we oefenen kan verschillen.

Yin Yoga

Yin yoga is een serie van grondoefeningen waarin de spieren ontspannen blijven. Yin yoga heeft als doel het stimuleren van bindweefsel zoals banden en kraakbeen, hetgeen belangrijk is om de maximale beweeglijkheid van de gewrichten te bereiken.Dit kan niet worden toegepast in de meest bekende, actievere vormen van yoga, waarin het doel is het versterken en verlengen van de spieren. Om de gewrichten op een veilige, effectieve manier te stimuleren moeten we een zachte spanning erop brengen, voor een langere tijd.

We blijven 3 tot 5 minuten in elke houding, die bijna altijd zittend of liggend is, zo dat we geen spierkracht nodig hebben. Het is een perfect complement voor alle soorten van actieve (yang) yoga, het stimuleert ook meridianen en organen en het bereidt de geest voor op meditatie.

Yin Yang Yoga

In een Yin Yang yogales werken we met beide kwaliteiten doordat actieve, dynamische bewegingen (Yang) afgewisseld worden met verschillende houdingen (Yin) die net als in de Yin lessen, langer aangehouden worden. De Yang in de bewegingen is gericht op de spieren en zorgt voor een krachtig vital lichaam doordat we de energie laten stromen. De Yin houdingen richten zich meer op het dieper liggende bindweefel rondom gewrichten en organen en brengen je in contact met de stilte in jezelf. Zo onstaat er een gezonde balans tussen lichaam en geest.

Hot Yoga

Hot Yoga zijn yoga lessen in een verwarmde zaal van 30-40 graden. Door de warmte zweet je sneller, zeker als beginner. Hierdoor raak je meer afvalstoffen kwijt. De warmte zorgt ervoor dat je bindweefsel en pezen soepeler worden, zodat je dieper in de houding kunt komen en de kans op blessures wordt verkleind.

De Hot Yoga lessen worden gegeven in de Hot Yoga studio van Yogastudio Ouddorp. Deze studio  is verwarmd met infraroodpanelen. Dit is een gezonde manier van verwarmen, goed voor lichaam en geest.